Μάρκος Κούμαρης

You are currently viewing Μάρκος Κούμαρης

O frontman του συγκροτήματος Locomondo μας μιλά για όλα! Ο λόγος για τον ταλαντούχο Μάρκο Κούμαρη. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στους Αμπελοκήπους, κοντά στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Έχει πει ότι στην αδερφή του χρωστάει την αγάπη του για τη μουσική, επειδή εκείνη ταξίδευε πολύ και του έφερνε διάφορες κασέτες, τις οποίες άκουγε πριν κοιμηθεί, όπως Ντέιβιντ Μπάουι, Σπρίνγκστιν, Κουίν, Κιουρ, τα πάντα, από την ποπ των ’80s μέχρι μουσικές της Καραϊβικής. Μέσα από αυτές έμαθε και τη ρέγκε. Θεωρεί πως εκείνη την αίσθηση που ένιωθε ως παιδί, ακούγοντάς την, προσπαθεί να «αναστήσει» μέσα από τη μουσική που γράφει.


Αποχαιρετώντας πριν από λίγους μήνες το καλοκαίρι και μία τελευταία συναυλία για φέτος πως είδες τον κόσμο, είχε ανάγκη τη μουσική πιο πολύ από άλλες φορές; Ήθελε να ξεσκάσει;

Ναι, χωρίς αμφιβολία ο κόσμος ήταν διψασμένος για επικοινωνία, για χορό, για έκφραση συναισθημάτων. Ήταν πρωτόγνωρο για μας να παίξουμε σε αυτές τις συνθήκες, καθώς οι συναυλίες μας ουσιαστικά είναι μια προτροπή σε χορό και γλέντι, αλλά πήγε πολύ καλά.

Ο διαχωρισμός εμβολιασμενων και όλη αυτή η κατάσταση που επικρατεί στην διασκέδαση σε βρίσκει σύμφωνο; Πώς έχεις βιώσει εσύ ο ίδιος όλη αυτή την περίοδο που δεν υπήρχε καμία δουλειά, με έμπνευση ή με ένα μεγάλο κενό στο χρόνο;

Όποιος έχει μικρά παιδιά την εποχή της καραντίνας ξέρει πόσο λίγος ελεύθερος χρόνος απομένει. Η απομόνωση και η περισυλλογή πάντως, όταν υπήρχε, ήταν πολύ ευεργετική για μένα.

Πριν από κάποια χρόνια είχες δηλώσει ότι τα social media μας βγάζουν το χειρότερό μας εαυτό. Έχεις αλλάξει γνώμη ή θεωρείς ότι επιβεβαιώνεσαι συνεχώς;

Αν το δούμε από τη σκοπιά της προγούμενης γενιάς, της γενιάς του ραδιοφώνου, τα social media είναι λίγο σαν να έχουμε δώσει στον καθένα το δικό του ραδιοφωνικό σταθμό. Κάτι τέτοιο θέλει υπευθυνότητα και γνώση τού αντικειμένου.

Ο αλγόριθμος δυστυχώς επιβραβεύει το προκλητικό, το ακραίο, το θρασύ και γενικότερα ότι σοκάρει θετικά ή αρνητικά. Επιβραβεύει επίσης και τη συχνή χρήση, κάτι που για κάποιους μεταφράζεται ως διαρκής προβολή της προσωπικής σφαίρας, ωθώντας ιδίως τα νεότερα παιδιά σε μια ναρκισσιστική συμπεριφορά και μια εγωκεντρική θεώρηση της ζωής, όπου οι άλλοι είναι απλώς το κοινό και αυτά πρέπει να βρίσκονται διαρκώς στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Ο αλγόριθμος λειτουργεί με γνώμονα τη μεγιστοποίηση της δημοτικότητας, δεν έχει τους ηθικούς και κοινωνικούς κανόνες που οι κοινωνίες έχτισαν με πολύ κόπο μέσα σε διάστημα δεκάδων χιλιάδων χρόνων για να λειτουργούν ομαλά. Επίσης, η σχετική ανωνυμία των μέσων έχει μειώσει τις κοινωνικά απαραίτητες αναστολές.

Ο μεταξύ μας σεβασμός φθίνει και οι υποτιμητικές, χλευαστικές συνομιλίες θεωρούνται πλέον τελείως φυσιολογικές στις μεταξύ μας συναναστροφές. Ενισχύει δηλαδή τέτοια στοιχεία του χαρακτήρα που μας κάνουν τελικά χειρότερους και όχι καλύτερους ανθρώπους. Πρέπει να προσέξουμε, ώστε να μη γίνουν τα social media από μια τεράστια δυνατότητα στην επικοινωνία, ένα διαδικτυακό καφενείο από νάρκισσους, επαίτες προσοχής και ανώνυμους ψηφιακούς τραμπούκους που επιβραβευόμενοι από τον αλγόριθμο μας καλούν να τους μοιάσουμε.

Εσύ πώς τα χρησιμοποιείς και ποια είναι η σχέση σου με τον κόσμο που προσπαθεί να επικοινωνήσει μέσω αυτών;

Με το γκρουπ ποστάρουμε μόνο τα απολύτως αναγκαία που αφορούν το συγκρότημα. Είναι ένας τρόπος να ενημερώνουμε στο κοινό μας για το πότε θα παίξουμε και πότε θα κυκλοφορήσει καινούργια μουσική. Δεν θέλουμε επ’ ουδενί να κουράσουμε αυτούς που μας ακολουθούν με συνεχή παρουσία. Μας χαροποιεί ότι μέσα από τα social παίρνουμε πολύ θετικό feedback, αλλά ο βασικός τρόπος επικοινωνίας μας παραμένει πάντα ο ανθρώπινος και η μαγική εμπειρία των συναυλιών.

Για παράδειγμα, social media είναι και το «ψόφα» κάτω από οτιδήποτε μας βρίσκει αντίθετους αλλά και η βοήθεια και η γρήγορη ανταπόκριση και κινητοποίηση, όπως για παράδειγμα έγινε με τις φωτιές φέτος το καλοκαίρι σε ολόκληρη την Ελλάδα μπορούν να κατηγοριοποιηθεί η χρήση τους;

Ως Μάρκος αν κοιτάξεις την έως τώρα καριέρα σου, θεωρείς ότι έχεις ισορροπήσει ανάμεσα στα θέλω και σε ό,τι έχεις πετύχει;

Σε μεγάλο βαθμό ναι. Ιδίως όσον αφορά την Ελλάδα είναι σχεδόν εξωπραγματικό αυτό που πετύχαμε με τα παιδιά, αν αναλογιστεί κανείς το είδος μουσικής που παίζουμε. Έχω αρκετές καλλιτεχνικές φιλοδοξίες για το μέλλον, αλλά δε θα ήθελα να συνοδεύονται από μεγαλύτερη έκθεση από αυτή που ήδη έχουμε ούτε σελεμπριτιλίκια και γκλαμουριές. Θεωρώ ότι όλα αυτά σε αποσπούν άσκοπα και μόνο κακό κάνουν, αν θες να προχωρήσεις πιο βαθιά σε αυτό που κάνεις.

Δελεάστηκες ποτέ σε δύσκολη οικονομική περίοδο από χρηματική ανταμοιβή, ενώ ήξερες ότι ίσως χρειαστεί να χαμηλώσεις την ποιότητα της μουσική σου;

Μέχρι σήμερα έχουμε απορρίψει κάθε πρόταση που θεωρούσαμε ότι δεν μας ταιριάζει και μιλάμε για προτάσεις που συνοδεύονταν από πολύ σημαντικά ποσά.

Στο μέλλον ποτέ δεν ξέρεις. Μια μεγάλη ανάγκη, ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας μπορούν να σε κάνουν να βάλεις νερό στο κρασί σου.

Ο καλλιτέχνης τελικά θεωρείται ποτέ επάγγελμα ή πρέπει πάντα να βρίσκει τρόπο να αυτοσυντηρείται και κάπως διαφορετικά;

Επειδή ο όρος καλλιτέχνης χρησιμοποιείται για μια μεγάλη κλίμακα επαγγελμάτων θα μιλήσω κυρίως για τους μουσικούς, τους τραγουδοποιούς και τις μπάντες. Αυτό εξαρτάται από την οικονομική κατάσταση του καθενός. Εξαρτάται βέβαια και σε ποιο κοινό θέλεις να απευθυνθείς. Μια μουσική αισθητική που απευθύνεται σε πιο ευρύ κοινό, πάντα θα έχει δυνατότητα για μεγαλύτερες απολαβές.

Τα συγκροτήματα που δεν ακολουθούν το λεγόμενο mainstream δυσκολεύονται πολύ περισσότερο να βιοποριστούν. Εμείς είχαμε την τύχη 20 χρόνια πριν, όταν ξεκινούσαμε να υπάρχει ακόμα ένα σημαντικό ακροατήριο με παρόμοια αισθητική και ακούσματα. Σήμερα είναι πιο δύσκολα τα πράγματα για τα νέα παιδιά που ξεκινάνε τώρα.

Η εικόνα και η δημοφιλία στα social έχει αποκτήσει μεγαλύτερη βαρύτητα από τον ήχο.

Έχει αλλάξει ο τρόπος που αντιμετωπίζεται η μουσική, η σημασία που έχει στη ζωή μας, ο χρόνος που αφιερώνουμε σε αυτή και έτσι τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα αν κάποιος σκοπεύει να επικοινωνήσει με το κοινό μόνο με τον ήχο.

Στην Ελλάδα του 2021 τι θα έλεγες σε 23χρονα παιδιά που θέλουν τώρα να κυνηγήσουν το όνειρό τους στην μουσική; Ποια είναι ίσως τα λάθη που θεωρείς ότι έκανες εσύ και θα προσπαθούσες να τα προστατέψεις από αυτά;

Δεν ξέρω αν είμαι ο κατάλληλος για τέτοιες συμβουλές. Θέλει δουλειά και επιμονή. Αν κάποιος ξέρει τι του αρέσει και σε τι είναι καλός, αν η δουλειά του δίνει χαρά τότε είναι σε καλό δρόμο. Πρέπει να αγαπάς αυτό που κάνεις όχι να το κάνεις για τους επαίνους των άλλων. Σε ‘μας το μυστικό της επιτυχίας ήταν το χτίσιμο μιας υγειούς και αγαπημένης ομάδας, η οποία ήταν ικανή να αντέξει σε όλες τις δυσκολίες.

Συνέντευξη στο Γιάννη Θεοδοσιάδη