Μέθοδος Pilates, ένα χρυσό εργαλείο για την αποκατάσταση των τραυματισμών… και όχι μόνο.

Μέθοδος Pilates, ένα χρυσό εργαλείο  για την αποκατάσταση των τραυματισμών… και όχι μόνο.

Η μέθοδος Pilates είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα σωματικής προπόνησης, στο οποίο το σώμα εργάζεται σαν σύνολο, από τους βαθύτερους έως τους πιο επιφανειακούς μυς και χρειάζεται συγκέντρωση τόσο στις ασκήσεις που εφαρμόζονται όσο και στην αναπνοή. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί μυϊκή ισορροπία, να ενδυναμωθούν οι αδύναμοι μύες και να επιμηκυνθούν οι κοντοί. Αυτό έχει ως συνέπεια την αύξηση του ελέγχου, της δύναμης και την ευλυγισίας του κορμού, όσον αφορά τις αρθρώσεις και την πλάτη.


Ο Joseph Hubertus Pilates, γεννημένος το 1880, ήταν ένα αδύναμο και φιλάσθενο παιδί, που έπασχε από άσθμα και ρευματικούς πυρετούς, για αυτό και αφοσιώθηκε στη σπουδή του ανθρώπινου σώματος, ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει στα προβλήματα υγείας που είχε. Συνεπώς η μέθοδος Pilates ξεκίνησε για θεραπευτικούς λόγους και μέχρι και σήμερα μας είναι χρήσιμη, αποτελώντας ένα σημαντικό εργαλείο των γυμναστών- φυσιοθεραπευτών, για την αποκατάσταση μυοσκελετικών προβλημάτων – χρόνιων και μη.

Τα μυοσκελετικά προβλήματα ξεκινούν από τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούμε κάθε μας ενέργεια – στη δουλειά, στις αθλητικές μας δραστηριότητες, είτε ακόμη και στις δουλειές του σπιτιού και στον ελεύθερο μας χρόνο. Η κακή στάση σώματος και η κακή εκτέλεση μιας ενέργειας είναι οι βασικές και πιο συνήθεις αιτίες τραυματισμών. Υπάρχουν βέβαια και μυοσκελετικά προβλήματα που προκύπτουν με την εκδήλωση κάποιας ασθένειας όπως π.χ. σκλήρυνση κατά πλάκας, αυτοάνοσα κλπ.

Φυσικά, η επιλογή ενός ανθρώπου να γυμνάζεται με τη μέθοδο Pilates δεν προϋποθέτει να έχει κάποιο μυοσκελετικό πρόβλημα. Η συγκεκριμένη μέθοδος έχει εκπληκτικά αποτελέσματα σε όσους στοχεύουν στην μυϊκή ενδυνάμωση, στη γράμμωση και την αύξηση του μεταβολισμού. Γενικότερα ενδείκνυται ανεπιφύλακτα για οποιονδήποτε θέλει να βελτιώσει την υγεία, την εμφάνιση και την ποιότητα ζωής του.

Ο Joseph H. Pilates ανακάλυψε τη σπουδαιότητα της κατασκευής ενός κέντρου δύναμης, το οποίο ονόμασε Powerhouse (οίκο δύναμης). Αποτελείται από τους μυς που περικυκλώνουν το σώμα, ακριβώς κάτω από τη μέση και γύρω από την λεκάνη, στην οσφυϊκή χώρα, τους λοξούς ή τα πλευρά, τους γλουτούς, τους εσωτερικούς και εξωτερικούς κοιλιακούς και αυτούς που διαμορφώνουν την περιοχή της λεκάνης. Οι ασκήσεις της μεθόδου Pilates ξεκινούν και τελειώνουν πάντα σε αυτό το κέντρο.

Τι συστήνω:

Συστήνω την παρακολούθηση από έναν ειδικό προσωπικό γυμναστή, ο οποίος να γνωρίζει το ιατρικό ιστορικό του ασκούμενου, να μπορεί να διορθώνει, να ελέγχει και να επιβλέπει τις ασκήσεις, με σκοπό να μη διαπράττονται λάθη που μπορούν να χειροτερέψουν την κατάσταση ή να δημιουργήσουν καινούργια προβλήματα. Μην ξεχνάμε πως οποιαδήποτε μορφή άσκησης μπορεί να προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς εάν δεν εκτελείται σωστά! Tο ίδιο συμβαίνει και με το pilates.

Για εκείνους που δεν ασκούνται, δεν είχαν κάποια επαφή με την γυμναστική ή έχουν σταματήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτή η τεχνική θα τους εισάγει στη σωματική κίνηση με τρόπο σωστό και ασφαλή. Αν ακολουθήσουμε τα βήματα και τις ιδέες της μεθόδου τακτικά, προοδευτικά και με ακρίβεια, θα έχουμε άμεσα μια σωστή αποκατάσταση και ορατά αποτελέσματα. Για εκείνα τα άτομα που κάνουν καθιστική δουλειά ή σηκώνουν πολλά βάρη, αυτή η μέθοδος είναι ένας καλός σύντροφος στην κούραση, καθώς δυναμώνει τους μυς χωρίς να τους επιβαρύνει παραπάνω.

Προσπαθήστε να υιοθετήσετε τη φιλοσοφία του Pilates σε κάθε στιγμή, κίνηση ή προσπάθεια. Θα διαπιστώσετε, ότι κατά τη διάρκεια της ημέρας θα μπορείτε να ενσωματώσετε την τεχνική σε κάθε στιγμή, μια και η ιδέα είναι να μάθετε το σύστημα με τη φιλοσοφία του και τις ασκήσεις του, για να τις εφαρμόζετε στην καθημερινή σας ζωή.

Έλενα Παπουλίδου Καθ. Φυσικής Αγωγής, Personal trainer, Yoga/Pilates Instructor.