Η ιδέα, το ανέξοδο μηδέν

Η ιδέα, το ανέξοδο μηδέν

Πολύς λόγος γίνεται τώρα τελευταία για τις νεοφυείς επιχειρήσεις ή αλλιώς startups. Ακούμε πλέον και στην χώρα μας, αρκετές εταιρίες καινοτομίας, να έχουν καταφέρει να εδραιωθούν ή ακόμα καλύτερα να εξαγοραστούν από αντίστοιχες μεγαλύτερες εταιρίες ή από κάποιο επενδυτικό σχήμα. Πολλοί από εμάς έχουμε χρησιμοποιήσει εφαρμογές όπως το taxibeat και έχουμε αναγνωρίσει από πρώτο χέρι τα οφέλη της. Κάθε μέρα ακούω πολλούς ανθρώπους που νιώθουν ότι θα μπορούσε να είναι δικιά τους η επόμενη ιδέα που θα αλλάξει τις συνήθειες μας και γιατί όχι, να αλλάξει τον κόσμο.


Τι κάνει όμως μια ιδέα να πετύχει επιχειρηματικά; Τι έκαναν οι άνθρωποι που κατάφεραν να πετύχουν να υλοποιήσουν το όνειρο τους μετατρέποντας μια ιδέα σε μια επιτυχημένη επιχείρηση;

Η ιδέα – το ανέξοδο μηδέν

Ήταν το 2016 όταν στην εκδήλωση του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας, άκουσα τον κύριοο Αθανασόπουλο να δίνει τον χαρακτηρισμό αυτόν στην αρχική ιδέα πίσω από κάθε επιτυχία. Το ανέξοδο μηδέν. Είναι η αρχική, γενική και χωρίς πολλές λεπτομέρειες ιδέα που η γοητεία της μας ¨αναγκάζει¨ να σκεφτούμε περισσότερο. Και αν περάσει τα αρχικά crash tests βιωσιμότητας στην συζήτηση μας με τον εαυτό μας ή με τους φίλους μας, ξεκινάει η διαδικασία να ονειρευτούμε ότι έχουμε βρει την επόμενη ιδέα που η υλοποίηση της θα μας κάνει ευτυχείς και πλούσιους. Μόλις ολοκληρώσαμε το πρώτο βήμα προς την επιτυχία : Βρήκαμε την ιδέα. Το ανέξοδο μηδέν.

Η «καλή παρέα»

Επόμενο βήμα στην προσπάθεια μας προς της κορυφή είναι να βρούμε τους συνοδοιπόρους μας. Να φτιάξουμε δηλαδή την ομάδα, η οποία θα προσπαθήσει να ωριμάσει, να βελτιώσει, να ελέγξει, να υλοποιήσει και να μας φτάσει από την ιδέα στην επιτυχημένη επιχειρηματική δραστηριότητα. Αν υπάρχει καλή συνταγή στο στήσιμο της ομάδας; Θα παραθέσω ποια θεωρεί την καλύτερη συνταγή ένας από τους πιο πετυχημένους ανθρώπους του χώρου ο κος Stewart Butterfield, συνιδιοκτήτης του Flickr και CEO της εφαρμογής Slack, ο οποίος θεωρεί ότι η ενσυναίσθηση είναι το κλειδί για μια επιτυχημένη ομάδα ανθρώπων για μια επιχείρηση. Δηλαδή όχι μόνο να είναι ο καθένας καλός στην δουλειά του, αλλά να νοιάζεται και να βοηθάει να γίνει καλός στην δουλειά του και ο συνάδερφος του και να του κάνουμε την δουλειά του ευκολότερη.

Ο φόβος και το μάθημα της αποτυχίας

Ένα από τα σημαντικότερα αλλά και λογικότερα μαθήματα στην διάρκεια αυτής της πορείας είναι η αποτυχία. Για να καταλάβουμε την σημασία της αποτυχίας στην πορεία μιας ιδέας-πορείας-επιχείρησης, αρκεί να σας πω ότι ένα από τα πιο πετυχημένα παγκόσμια events είναι αυτό των Fuckup Nights. Βραδιές στις οποίες μαζεύονται άνθρωποι για να ακούσουν τις ιστορίες αποτυχίας επαγγελματιών, οι οποίοι μέσα από την αποτυχία τους, έμαθαν το μάθημα τους και βρήκαν τον δρόμο προς την επιτυχία. Τέτοιες βραδιές έχουν γίνει σε 80 χώρες, 304 πόλεις και έχουν ακουστεί 1.578 ιστορίες αποτυχίας σε 200.000 περίπου συμμετέχοντες. Μία από τις ιστορίες αυτές ήταν και η δική μου, όπως την παρουσίασα στην Θεσσαλονίκη το 2018. Ακούγεται περίεργο, αλλά ο πιο ασφαλής δρόμος προς την επιτυχία, είναι να αποτύχεις.

«Για τα λεφτά τα κάνεις όλα…»

Για να προχωρήσει κάθε επιχειρηματική προσπάθεια χρειάζονται να επενδυθούν πολλή προσπάθεια, πολύς κόπος, αλλά και χρήματα. Η κύρια προτεραιότητα κάθε startup-ιδέας είναι να προσελκύσει επενδυτές και να τους πείσει να επενδύσουν σε αυτήν, έτσι ώστε να έχουν μια ευκαιρία να συνεχίσουν την πορεία τους προς το όνειρο της επιτυχίας. Εδώ είναι το πραγματικό crash test για κάθε ιδέα. Στην Ελλάδα του σήμερα, τα λεφτά μπορεί να προέρχονται από τα funds, από χρηματοδοτήσεις ή από τους λεγόμενους angel investors δηλαδή τους ιδιώτες επενδυτές. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, δυστυχώς ή ευτυχώς, μόνο 1%-4% των startups καταφέρνει να εξασφαλίζει χρηματοδότηση.

Η επιτυχία

To ταξίδι μιας startup προς την ωριμότητα, την κυριαρχία και την επιτυχία, είναι περίπου 5 χρόνια. Μέσα σε αυτά τα χρόνια θα πρέπει να προσπαθήσει να αποδείξει ότι η αρχική ιδέα, μέσα από την δύναμη της κατάλληλης ομάδας, της βέλτιστης υλοποίησης και σε συνδυασμό με την σωστή δόση τύχης, τόλμης και της κατάλληλης χρονικής στιγμής, μπορεί να γίνει κερδοφόρα επιχειρηματική δραστηριότητα. Και πως τελειώνει αυτή η πορεία; Με το περίφημο exit! Δηλαδή την πώληση της εταιρίας και την ανάδειξη της στην επόμενη φωτεινή ιστορία επιτυχίας, που θα εμπνεύσει και άλλους να τολμήσουν να υλοποιήσουν την ιδέα τους και να φτάσουν από το ανέξοδο μηδέν, στην επιτυχία και την καταξίωση.

του Θρασκιά Γεώργιου