Αναβλητικότητα

Αναβλητικότητα

Αναβλητικότητα είναι να γνωρίζουμε ότι πρέπει να κάνουμε κάτι, αλλά να μην αναλαμβάνουμε δράση να το κάνουμε. Και γιατί δεν αναλαμβάνουμε δράση; Η απάντηση είναι απλή: σε κάποιο επίπεδο, πιστεύουμε ότι τη δεδομένη στιγμή η δράση θα προκαλέσει περισσότερο πόνο απ’ ότι η αναβολή.


Οι ψυχολόγοι συμφωνούν ότι:

Όλες οι πράξεις των ανθρώπων αποσκοπούν στο να αποφύγουν τον πόνο και να αποκτήσουν την ευχαρίστηση.

Σας έχει τύχει όμως να αναβάλλετε κάτι για τόσο πολύ καιρό, ώστε ξαφνικά να νιώσετε μία έντονη πίεση να το κάνετε για να τελειώνετε; Τι συνέβη σε αυτή την περίπτωση; Αντιστρέψατε τη σχέση μεταξύ του πόνου και της ευχαρίστησης. Ξαφνικά η άρνηση να αναλάβετε δράση έγινε πιο επώδυνη από την αναβολή. Ο πόνος έγινε σύμμαχός σας!! Αν συνδέσετε ένα έντονο αίσθημα πόνου με οποιοδήποτε συμπεριφοριστικό ή συναισθηματικό μοτίβο, θα αποφεύγετε πάση θυσία να ενδίδετε σε αυτό. Χρησιμοποιώντας αυτή τη γνώση, μπορείτε να αξιοποιήσετε τη δύναμη του πόνου και της ευχαρίστησης για να αλλάξετε τα πάντα στη ζωή σας.

Όσο και αν θέλουμε να πιστεύουμε ότι καθοδηγούμαστε από τη λογική μας, στις περισσότερες περιπτώσεις η πραγματική κινητήρια δύναμη είναι τα συναισθήματα μας – οι αισθήσεις που συνδέουμε με τις σκέψεις μας.

Για να διαρκέσει μια αλλαγή, πρέπει να συνδέσουμε την παλαιά συμπεριφορά μας με τον πόνο και τη νέα με την ευχαρίστηση και να καλλιεργήσουμε αυτόν τον συσχετισμό μέχρι να παγιωθεί. Η αλήθεια είναι ότι μπορούμε να μάθουμε το νου, το σώμα και τα συναισθήματά μας να συνδέουν τον πόνο και την ευχαρίστηση με οτιδήποτε επιλέξουμε. Αλλάζοντας τους συσχετισμούς του πόνου και της ευχαρίστησης, μπορούμε να αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας άμεσα!! Αν θέλουμε να αναλάβουμε τον έλεγχο της ζωής μας, αρκεί να συνδέσουμε τις συμπεριφορές που θέλουμε να διακόψουμε με ένα αίσθημα πόνου τόσο έντονο, ώστε πλέον να μην τις σκεφτόμαστε καν.

Γιατί για τους περισσότερους ανθρώπους η πλάστιγγα γέρνει προς την μεριά της αναβλητικότητας; Γιατί το βραχυπρόθεσμο αίσθημα του πόνου από την στέρηση είναι εντονότερο από το μακροπρόθεσμο αίσθημα της ευχαρίστησης που θα ένιωθαν. Να θυμάστε ότι αν επιθυμείτε να πετύχετε κάτι αξιόλογο και να εξασφαλίσετε ένα μακροπρόθεσμο αίσθημα ευχαρίστησης, θα πρέπει πρώτα να υπερβείτε και να νικήσετε τον βραχυπρόθεσμο πόνο.

Σύγκριση:

Ένα από τα πιο συνηθισμένα σφάλματα που κάνουμε στη ζωή μας είναι να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με άλλους, εμφανισιακά, επαγγελματικά, κοινωνικά, οικονομικά, κλπ. Αυτό που δεν γνωρίζεις είναι ότι το πρόσωπο που συγκρίνεις τον εαυτό σου πιθανώς να είναι πετυχημένο σε έναν τομέα στη ζωή του, αυτό όμως δεν τον κάνει απαραίτητα και ευτυχισμένο. Ο καθ’ ένας περνάει τον δικό του Γολγοθά. Μην παρασύρεσαι από αυτό που φαίνεται. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να μελετήσεις αυτοβιογραφίες προσωπικοτήτων που, με το παράδειγμά τους, αποτέλεσαν αυθεντικά πρότυπα για την κοινωνία μας. Προσωπικότητες που θα σε εμπνεύσουν για το γεγονός ότι πέτυχαν κάτι σπουδαίο. Ίσως κάτι το οποίο φάνταζε ”αδύνατον”… Ίσως είχε να κάνει με κοινωνική προσφορά, μία ανακάλυψη, ή κάποιο έργο που έμεινε παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Μελέτησε την ζωή τους, το έργο τους, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, τις λύσεις που έδωσαν, τις γνώσεις και τις δεξιότητες που ανέπτυξαν για να πετύχουν αυτό που πέτυχαν. Ο στόχος σου δεν είναι να αντιγράψεις τον ίδιο, αλλά τα βήματα που έκανε στη ζωή του αυτός ο άνθρωπος. Μην ξεχνάς…

”ΓΕΝΝΗΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΕΙΣ, ΟΧΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΟΙΑΣΕΙΣ!!”

Γράφει ο Δημήτρης Τσέλιος
www.dimitristselios.gr
fb page: Life Coaching by Dimitris Tselios