Άσκηση στην εγκυμοσύνη

Άσκηση στην εγκυμοσύνη

Στις μέρες μας όλο και περισσότερος κόσμος υιοθετεί έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής, αναγνωρίζοντας τα οφέλη της φυσικής δραστηριότητας τόσο σε φυσιολογικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Παράλληλα, έχει αυξηθεί και ο αριθμός των γυναικών που ασκούνται κατά τη διάρκεια της κύησης. Oι παραδοσιακές συμβουλές για ανάπαυση έχουν αλλάξει προς μια πιο υγιή και ενεργή εγκυμοσύνη, επομένως διάφορες μορφές άσκησης έχουν ενσωματωθεί στη ζωή της εγκύου.
Το Αμερικανικό Κολλέγιο Μαιευτήρων και Γυναικολόγων, το 1985, έθεσε για πρώτη φορά κατευθυντήριες γραμμές για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση προγραμμάτων άσκησης κατά τη διάρκεια της κύησης, οι οποίες επικαιροποιούνται συνεχώς. Ενώ το 2010, ανακοίνωσε ότι σε μία φυσιολογική, χωρίς επιπλοκές, εγκυμοσύνη οι γυναικολόγοι δε θα πρέπει απλά να προτρέπουν τις γυναίκες να ασκούνται, αλλά να το επιβάλλουν. Όσο η επιστήμη εξελίσσεται στον συγκεκριμένο τομέα, τόσο αυξάνονται και οι προπονητές φυσικής αγωγής που εξειδικεύονται στην άσκηση της εγκύου, με πρωταρχικό στόχο την εξασφάλιση της υγείας της μέλλουσας μαμάς και του εμβρύου.
Η άσκηση στην περίοδο της εγκυμοσύνης ξεκινάει συνήθως από τη στιγμή που ο γυναικολόγος δώσει την έγκρισή του και εφόσον η εγκυμοσύνη εξελίσσεται κανονικά, διαρκεί μέχρι την πρώτη φάση του τοκετού. Από τις τελευταίες έρευνες φαίνεται ότι οι γυναίκες που δεν ξεκινούν την άσκηση από το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης τους έχουν αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσουν επιπλοκές, όπως διαβήτη, προεκλαμψία, υπέρταση, υπερβολικό πρόσθετο βάρος ή κατάθλιψη.
Οι αλλαγές που συμβαίνουν στη γυναίκα, σε φυσιολογικό και ψυχολογικό επίπεδο, κατά τη διάρκεια της κύησης είναι πολλές και η άσκηση, υπό την επίβλεψη εξειδικευμένων προπονητών, μπορεί να έχει ευεργετικές ιδιότητες και να επιδράσει θετικά σε όλα τα επίπεδα. Αρχικά, η άσκηση σε μια φυσιολογική εγκυμοσύνη μπορεί να διατηρήσει ή να δυναμώσει το μυοσκελετικό σύστημα της εγκύου και να την ανακουφίσει από τους μυοσκελετικούς πόνους που μπορεί να υπάρξουν από τις φυσιολογικές αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα της. Μπορεί να βελτιώσει την καρδιοαναπνευστική λειτουργία και παράλληλα να μειώσει το στρες και το άγχος της εγκύου, βελτιώνοντας την ψυχολογική της διάθεση και την αυτοεκτίμηση της. Όσον αφορά τον τοκετό, οι γυναίκες που γυμνάζονται συστηματικά από εξειδικευμένους προπονητές φαίνεται ότι έχουν ευκολότερο και με λιγότερες επιπλοκές τοκετό. Επιπλέον, επανέρχονται πολύ πιο γρήγορα στην προ της κύησης σωματική κατάσταση. Η άσκηση δεν επιδρά θετικά μόνο στις εγκύους, αλλά και στα έμβρυα. Έτσι, όσο η άσκηση συνεχίζεται και προσαρμόζεται στα στάδια της εγκυμοσύνης και στις ιδιαιτερότητες της κάθε εγκύου, περιορίζεται η πρόσληψη βάρους και η αποθήκευση λίπους από τη μέλλουσα μαμά και από το έμβρυο, συμβάλλοντας στη μείωση της παχυσαρκίας, του διαβήτη και της υπέρτασης κυήσεως. Αμερικάνοι ψυχολόγοι απέδειξαν ότι τα παιδιά που γεννιούνται από γυναίκες που γυμνάζονταν συστηματικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους, έχουν υψηλότερο δείκτη ευφυΐας κατά 8% σε σχέση με αυτά που η μητέρα τους δε γυμναζόταν και κατά 14% υψηλότερο δείκτη ευφυίας τα παιδιά που γεννιούνται από γυναίκες που γυμνάζονταν πριν και μετά τον τοκετό και θήλασαν.


Στο χώρο του Anima υπάρχουν εξειδικευμένοι prenatal/postnatal δάσκαλοι, κατάλληλος εξοπλισμός και προγράμματα, ομαδικά ή ατομικά, έτσι ώστε κάθε έγκυος γυναίκα να γυμναστεί με ασφάλεια στην διάρκεια της κύησης και της λοχείας και να απολαύσει τα οφέλη της άσκησης σε αυτήν την μοναδική και ιδιαίτερη περίοδο της ζωής της. (Anima Studio, Πέτρουλα 23, Θέρμη, τηλέφωνο 2310 383993).

Κατερίνα Συντάκη, ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ, prenatal/postnatal human mama trainer,
MSc candidate and comprehensive BASI Pilates candidate trainer

(Βιβλιογραφία: L:1 Prenatal Fitness human mama Αθανασία Ζουρλαδάνη) Φωτογραφίες: Μαρία Νούτσου